Kategorie
Szkolenia

Metody wpływu – czemu im ulegamy?

Mechanizmy wywierania wpływu są szczególnie fascynującą dziedziną z pogranicza psychologii i socjologii, ponieważ analizują one zachowania społeczne w odniesieniu do konkretnych jednostek. Dlaczego warto zapoznać się z regułami, które rządzą tą dziedziną?

Odpowiedź jest prosta: znajomość tych reguł pozwala na bardziej świadome kierowanie swoimi wyborami. Technik wywierania wpływu jest mnóstwo, są one bardzo różnorodne i mogą być wykorzystywane w wielorakich sytuacjach. Zasadniczo techniki wywierania wpływu można przyporządkować do odpowiednich reguł, jakie rządzą ludzkim zachowaniem. W oparciu o te reguły dopasowywane są konkretne już style i techniki wywierania wpływu.

Pierwszą, najpopularniejszą regułą, do której odnoszą się techniki wywierania wpływu jest reguła wzajemności. Odnosi się ona do powinności związanej z przekonaniem, że za otrzymane dobra, czy też usługi powinno się jak najszybciej odwzajemniać. Prowokuje ona bardzo nieprzyjemne uczucie, związane z poczuciem zobowiązania, które jest na tyle niekomfortowe, że chcemy się go pozbyć nawet za cenę większego zaangażowania w proces wymiany niż strona przeciwna. Jest to bardzo często spotykana technika wywierania wpływu, wykorzystywana nawet przez osoby, które nie posiadają gruntownej wiedzy odnoszącej się do metod wywierania wpływu. Poprawnie przeprowadzone szkolenia z zakresu negocjacji i sprzedaży rozpoczynają się zawsze od reguły wzajemności.

Inną równie popularną regułą, która odnosi się do wywierania wpływu jest reguła dowodu społecznego. Odnosi się ona do tzw. zachowań stadnych. Wybory, których dokonujemy, bardzo często dokonywane są w oparciu o obserwację zachowań i wyborów jakich dokonują inne osoby. Bardzo często spotykanymi technikami wywierania wpływu są metody opierające się na regule autorytetu. Mówi ona o tym, że w stosunku do osób, które z jakiegoś powodu uznajemy za autorytet, jesteśmy bardziej posłuszni i bardziej podatni na ich wpływ co może prowadzić nawet do zachowań niekoniecznie słusznych pod względem moralnym. Udowodnił to m.in. w swoich eksperymentach S. Milgram. Reguła autorytetu, jak również reguła dowodu społecznego często wykorzystywane są – niekoniecznie w oparciu o uczciwość, w reklamie, podając odbiorcy na tacy gotowe rozwiązanie.

Metody wywierania wpływu są bardzo często wykorzystywane w dziedzinach, których efektywność zależy od zdolności wpływania na stronę przeciwną. Dziedzinami tymi są na przykład negocjacje czy też sprzedaż. Wywieranie wpływu jest wykorzystywane coraz bardziej powszechnie i coraz bardziej świadomie odnośnie rezultatów jakie chce się osiągnąć.